måndag 6 maj 2013

Min egen mat v.19 2013


Mat 
Inspiration Hkk boken och NE.

Jag ville verkligen veta hur crépes smakade, så jag gjorde några.

Maträtten är riktad mot någon som vill göra maten lite festlig, men ändå hålla maten relativt billigt.
Kanske detta är en maträtt för studenter som är normalt aktiva.

Jag lagar Crépes med köttfärs, rotfruktsstavar och sallad. Rotfrukterna valde jag för att de är nyttiga (vitaminer, mineralämnen och kostfiber) , de finns under en lång tid i butikerna, de håller länge, ger energi  och de är billiga. Som dryck väljer jag vatten eftersom att vi inte behöver någon söt dryck till denna maträtten.

Matcirkeln

Rotfrukter och sallad för att ha rikligt av grönt.

Pannkakor för att har margarin, mejeriprodukter och vete

Köttfärsen för att ha kött i maträtten

(Efter jag har lagat den : Ur en näringssynpunkt så tror jag att det hade varit bra om jag hade haft en frukt som efterätt. )

Den ger nästan alla delar av matcirkeln.
_____________________________________________

Tallriksmodellen

Denna maten är lite dåligt balanserad så den har inte tallriksmodellen men den är inte menad som vardagsmat. Den har alla delarna.

_____________________________________________


Anledning: Jag tycker att maträtten verkar god och jag har aldrig ätit den innan. Den ger även (nästan) alla delar av matcirkeln.

Jag börjar med att hacka rotfrukten i stavar för att sen koka dem så att de blir klara snabbt så att jag inte behöver vänta på dem. 

Under tiden som de kokar så fixar jag smeten och steker pannkakorna så att de hinner bli lite mer fastare innan man lägger in köttfärsen i dem. 

Medan pannkakorna steks så tar jag ut rotfrukten och börjar fixa salladen. 

När pannkakorna är klara så lägger jag varje på en tallrik var. 

Jag börjar fixa köttfärsen och steker den. När den steks så ska den bli torr så att inte pannkakorna blir fuktiga av kött såsen. Medan de steks så gör jag klart salladen, tomaten och dukar. (Tomaten ska vara i klyfor som ska vara delad en gång på längden).

Jag delar upp köttfärsen i pannkakorna och rullar ihop pannkakorna. Köttfärsen kommer att värma upp pannkakorna igen när den läggs i pannkakorna. Jag kommer att hålla ihop pannkakorna genom att lägga pannkaks änden under själva pannkakan så att den använder sin egen tyngd för att hålla den sluten. 

INKÖPPSLISTA
______________________________________________

1 stor morot ca 0,7kr 

1 stor palsternacka (de ska räcka till ungefär sex stavar ) ca 4,27

 1/4 isbergssalladshuvud ca 5,45 kr

1 stor tomat ca 2.5

1, 5 liter vatten på ett ungefär (till glas och koka ) ca 2,25 öre

1   1/4 dl vetemjöl ekologiskt, för att spara på miljön ca 0,5 kr

3 dl mjölk eko  0,95 kr

4 krm salt med jod för att det är bra 0,04 kr (till köttfärsen )

2 ägg ca 6.66 kr

1 msk margarin ca 1 kr ( gissat)

250 g köttfärs ca 20 kr (om jag har räknat rätt) nötkött

1 krm svartpeppar (till köttfärsen) 0,29 kr

1/2 gul lök 0,65

1 liten vitlöksklyfta (ska pressas) ca 0,08 kr

Det blir lite dyrare men det bler mer ekologiskt för att miljön är viktigare än pengar och vi har inte fått någon begränsning i budgeten.

Tillsammans så kostar maten runt 45,34kr (ca 45,3kr)  22,65kr per person
_________________________________________________
Kom ihåg
 sid 159, 180, 235
Kom också ihåg att testa hur mycket lök man ska ha och
testa fram hur mycket salt

REDSKAP

Stekpanna 

Skål x2 (en för kött och en för smet)

Stekspade

Skärbräda grönsak och kött

Dator (för recept)

Ungsplatta (sån man sätter stekpannan på)

Visp

Tallrik

Bestick

Underlägg

Glas

Vattenbringare

Gryta

Sallads kniv

Manus 
Köttfärs, den blir inte ekologisk för det blir billigare och på hemsidan där jag hittade köttfärsen så såg jag ingen hälsomärkning. Den har protein i sig som behövs för att bygga upp muskler, detta kan personer som inte äter kött komma undan då de äter till exempel bönor istället. I köttets näringsämnen
finns det mycket selen men inte så mycket fett jämfört med de andra köttyperna. Köttet är från Sverige vilket borde göra så att frakten är kortare och det släpper ut mindre avgaser. Köttet var nog det som gjorde maten dyr i och med att det kostade ungefär en tredjedel. Jag kan byta ut köttet mot bönor och mer grönsaker men då missar man smaken som jag vill uppnå med denna maträtten.

Isbergsallad. Jag valde salladen för att balansera ut måltiden så att den blir lite mer nyttig. Den innehåller mycket vitamin A som är viktigt för ögonen. Salladen som jag hittade på samma sida som köttfärsen var inte ekologisk eller hälsomärkt för att jag kunde inte se etiketten på bilden. Det leder också till att jag inte vet så mycket fakta om just den produkten. Jag tror inte riktigt att jag kan byta ut den produkten i och med att den är så viktig. Kanske så kan jag byta ut salladen mot någon annan grönsak eller rotfrukt.

Syftet med maträtten var faktiskt att jag ville äta crêpes för första gången.

Maten serveras snabbt så att den fortsätter att hålla värmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar