onsdag 7 november 2012

Luftkvarn mk 1 v.45 2012










 Detta är min luftkvarn som fungerade rätt sÃ¥ bra tills man började räkna med fysikens lagar. Den fungerade inte alls. Men det var förväntat. jag ville bara ha en grund som fungerade i teorin. Jag har lärt mig att för att driva nÃ¥got litet som en liten lysdiod sÃ¥ krävs mycket kraft. Häftpistoler är ocksÃ¥ mycket användbara. Jag har lärt mig att hitta saker i verkstaden mycket bättre ocksÃ¥ vilket är lite av ett problem. Nästa gÃ¥ng sÃ¥ kan jag kanske bygga nÃ¥got som är lite mer säkert pÃ¥ att det kommer att fungera.

Jag fick min idé från att jag hade idétorka och jag tänkte bygga något komplicerat, svaret blev en luftkvarn. Jag planerade som jag tyckte fungerade bäst. Jag byggde en modell i google sketchup och sen så la jag det i minnet och började meka. Jag ville inte ha den så speciellt fin för det skulle trots allt inte vara ett prydnadsföremål.

Jag började med att bygga basen av träplankor sedan gjorde jag en pinne för dynamon att sitta på. Sen borrade jag ett hål och gjorde en pinne som kunde sitta i hålet. Ett hjul sattes på pinnen som dynamon kunde gå på. Jag använde ett fäste till ett styre för att göra Tet som skulle ha "vingar på sig". Det är ungefär så det gick till.

Återanvändning: Dynamon, plankor, mjölkpaket "vingar" pinnefäste/cykelstyreshållare. Jag försökte använda så mycket återanvända bitar som möjligt som var lätta och att dynamon fungerade.
Kostnad. inte mycket bara lite spik och rundstavar och sådant smått och gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar