tisdag 1 maj 2012

Mina NO skelett arbeten.

Skelettsjukdomar

Osteogenesis imperfecta

Osteogenesis imperfecta är en sjukdom som är ärftlig. Om dina föräldrar har sjukdomen så kommer du troligtvis också att få den. 35% sjuka får den från mutationer som inte kommer från föräldrar.
De med sjukdomen kan inte skapa bindväv, vilket gör att skelettet inte kan bli starkare än vid födseln. Detta gör att skelettet blir mer och mer skört ju större man blir. En av symptomerna kan också göra så att du blir kortare eller att ditt skelett växer fel. Du kommer kanske då också att höra sämre eller att få blåmärken lättare.De med de svåraste formerna av sjukdomen kan dö när de är spädbarn, medan de som har den lindrigaste formen kan leva ett normalt liv med bara lite mer benbrott. Du kan märka den genom att titta på dina ögonvitor. Har du sjukdomen så är dina ögonvitor blåa.

Benskörhet

Benskörhet förekommer oftast hos äldre personer, för att när man blir äldre så blir ens skelett skörare. Lårbenshalsen är vanligast att bryta, för att den blir lika skört, som de andra benen men ligger lite dumt till när man trillar.

källor: http://en.wikipedia.org/wiki/Osteogenesis_imperfecta den 20 mars 2012

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/osteogenesisimperfecta den 21 mars 2012


10 goda skelettråd

 1 Gör inga övningar på gympan så som att rulla huvudet 360°, om du inte har övat på det. Gör bara 180° övningar för att inte skada dig i början.

2 Ät näringsrik mat.

3 Motionera regelbundet.

4 Ät mycket D-vitamin och drick mjölk för att få ett starkt skelett.

5 Kör försiktigt så att du inte krockar och knäcker något ben.

6 När du blir äldre så är det extra viktigt att inte trilla för då har du enklare att bryta något.

7 Om man slår till benet när man är ung så finns det risk att man kan få en bula av ben på skenbenen, vilket kan göra väldigt ont när det skaver. Då kan du sätta på ett band så att det inte köttet ”glider” utan ligger tätt ihop.

8 Att få tobak i sin kropp är inte bra för skelettet för då blir det snabbare skört.

9 I San Fransisco så testade man att smörja in sig med en salva som innehöll lite nitroglycerin och det gjorde att skelettets hårdhet ökade mycket. Bieffekten var dock att många fick svår huvudvärk.

10 Har du Osgenesis Imperfecta så ska du absolut inte belasta ditt skelett för mycket för då går det av.









1 kommentar:

  1. Jag har arbetat med min utförlighet.

    Jag är nöjd med min utförlighet på denna texten. Speciellt om dom Ostgenesis imperfecta.

    Jag vill gärna jobba vidare med att träna på min utförlighet för det behöver jag jobba med.

    SvaraRadera